باربری ارزان ایران

محمد طالعی با اقرار اینکه در صدد فراهم کردن زیرساخت ها بخاطر اطلاع دادن  ممنوعیت طبع پایاننامه های کاغذی در دانشگاه هستیم، گفت: ما آمادگی اجرای این سر را نداشتیم، دلیل آن این است که در حوزه آخر روزنامه ها از پیش تر مذاکره ایرانداک مطرح بود و مکانیسمی که بتواند پایان نامه ها را تو یک جا متمرکز بطی ء و سامانه همانندجو را پیاده سازی کند. وی تصریح کرد: در این بنیاد تعدادی دانشگاه ها با ایرانداک پیوند نکردند که این موضوع به چند دلیل برمی گردد؛ یک دلیل آن این است که بعضی اختتام روزنامه ها زیر مالکیت معنوی و مالی دانشگاه ها هستند بوسیله این مفهوم که مقدور است قابلیت تجاری سازی خواه استخراج پتنت از آن ها حیات داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: همچنین زمانی هست که موضوع یک پایان مجله جلال دارد و برخی اساتید تمایل ندارند چنین آخر نامه هایی منتشر بشوند و در دسترس دیگران قرار گیرند.

طالعی گفت: چنین نمونه هایی را داخل دانشگاه خودمان داشتیم؛ به عنوان مثال دانشجوی دکترای ما یک مقاله کنفرانسی ارائه داده و یک دانشجوی اجنبی همان ایده را با توجه بوسیله امکاناتی که تو اختیار دارد، خیلی مهلت به یک مقاله محترم بین المللی تبدیل کرده و زمانی که دانشجوی دکترای ما خواسته مقاله اصلی اش را تحویل بدهد، ایده او قبلاً به چاپ رسیده است.

وی یادآور شد: این دشوار را در مورد خاتمه نامه ها اندوه داریم و فدایی از اساتید تمایل ندارند خاتمه روزنامه دانشجوی آن ها منتشر بشود و مهلت پنج ساله بخاطر پراکندن قرار می دهند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای هیئت علمی در مملکت های خاص، به عنوان شهید حوزه های دفاعی کار می کنند که این موارد غصه جزو اختتام نامه های محرمانه و موضوعاتی هستند که نمی توانیم آن ها را به صورت الکترونیکی منتشر کنیم. از همین انگیزه نیز برخی اساتید داور و اعضای هیئت علمی موافق این موضوع که اختتام روزنامه های فوق در ایرانداک منتشر شود نبوده اند، ضمن آنکه سامانه همانندجو اطمینان قرن در صدی به ما نمی دهد که سرقت ادبی و علمی از پایان روزنامه ها رخ نمی گیرد.

طالعی تصریح کرد: دانشجویان تو گذشته از سرانجام مجله های موجود در مخازن استعمال می کردند. موضوعی که به ما ابلاغ شده این است که در سطح دانشگاه خودمان مکانیزمی را ببینیم که آخر نامه ها بتوانند به رخساره دیجیتال داخل دسترس قرار گیرند. واقعیت امر این است که گران شدن زیرساخت های آی تی و مشکلات بودجه ای که دانشگاه ها دارند نیز مزید کنار علت شده است.

وی تشریح کرد: با توجه به آنکه کتابخانه مرکزی نداریم و کتابخانه ها در بین دانشکده ها پراکنده هستند، برآورد ما این بوده که باید بودجه ای به ارزش یک میلیارد تومان خرج کنیم تا بتوانیم زیرساخت لازم بخاطر درون دسترسی دانشجویان به پایان نامه های الکترونیکی را فراهم کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: از پنج سال قبل نسخه الکترونیکی عاقبت نامه های موجود را درون به خشکی امدن نسخه های کاغذی در کتابخانه پس انداز کردیم و عملاً این طور زیرساختی را در دانشگاه داشته و به شمارش اجرایی مشکلی نداریم. اما اینکه دانشجو بخواهد پایان نامه ها را به قیافه الکترونیکی مطالعه کند، برای ما خرج پیاده شدن است به خصوص اینکه باید بخاطر دانشجویان سیستم و رایانه تدارک کنیم.

طالعی با اشاره به اینکه دیدگاه هایی مبنی بر این بود دارد که گستردن اشتراکی ته نامه ها کمکی بوسیله شرایط فعلی نمی کند، گفت: در صورت داشتن این دیدگاه مجبور هستیم با مکانیزم کنترل شده قبلی تو این حوزه انجام کنیم و صرفاً دسترسی دانشجویان را بوسیله مخازن فراهم کنیم که در این قیافه نسخه کاغذی وجود ندارد که دانشجو بتواند بوسیله آسانی آن را ورق بزند، برای آماده سازی های پر اب افزاری و شبکه ای به منظور فراهم کردن نسخه های الکترونیکی درون مخازن دانشگاه نیز خرج یک میلیارد تومانی تک نیاز خواهد بود.

وی تو پاسخ به اینکه اساتید ظرفیت قبول ممنوعیت طبع آخر نامه های کاغذی از سال تحصیلی آینده را دارند یا خیر، گفت: اساتید شاق خاصی درون این حوزه ندارند و اساتید داور از سال ها پیش موافقت کرده اند که نسخه های الکترونیکی پایان نامه ها را داوری کنند. تعداد بسیار بخشی با پایان نامه الکترونیکی سازگاری ندارند که کم وجود داشتن تعداد آن ها، مشکلی درون این حوزه ایجاد نمی کند.

معاون استیناف و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تأکید کرد: از سال تحصیلی آینده قانون را عمل می کنیم و معتقدیم که ممنوعیت چاپ پایان مجله های کاغذی باید اجرایی شود اما در عین حال باید به مشکلات مالی دانشگاه و مشکلات اساتید داخل این مملکت پرداخته شود. همچنین موارد استثنا، از یکسره انتها روزنامه های دانشکده هوافضا که به صبر نباید در دسترس یکسره قرار گیرند، مورد توجه قرار گیرد.

طالعی تو پایان با اشعار اینکه باید کنترل های خود را در این مملکت داشته باشیم، اقرار کرد: نمی توان سر طاسی را تو همه حوزه ها دیکته کرد و مسلماً چنانچه بوسیله این موارد توجه نکنیم، با مشکلات جدیدی مواجه خواهیم شد. به نشانی مثال مقدور است گزارش شود که حجم تخلفات پژوهشی و سرقت از آخر روزنامه ها افزایش پیدا کرده، در حالی که سیاست گذاری پشت این سر مقاوم بوده اما باید مکانیزمی دیده شود که بتواند از پیش آمدن سایر مشکلات جلوگیری کند.
  • ۹۸/۰۴/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی