باربری ارزان ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، صادق زیباکلام تو یادداشتی نوشت:

حدس و گمانه زنی های بسیاری پیش از انتخابات حیات داشت که در انتخابات جماعت یازدهم، طیفی از جریانات خاص وابسته اصولگرایان، پیروز می شوند. شواهد و قرائن بدوی و اینکه بدنه مدنی سازش طلبان، دیو و میل چهار سال پیش را تکرار نکرد، آن گمان و گمانه زنی ها را بوسیله یقین تبدیل کرده و به احتمال زیاد بیش و با توجه به جنس ردصلاحیت ها که تعداد زیادی از کرسی ها را فاقد رقابت کرده بود، عمده نامزدهای این طیف، بااطلاع مجلس یازدهم خواهند شد.

طیفی از اصولگرایان جوان تر، اعضای جبهه مقاومت و طرفدارانمحمود احمدی نژاد، اکثریت این اعضا خواهند بود. اولین دوراندیشی ای که باید به آن پرداخت، نحوه تعامل مجلس یازدهم با روحانیاست. بی وسواس روزهای بسیار دشواری در کام اقبال است. این اطراف از بهارستان، شمشیر را از رو برای روحانی خواهد مسدود و لبه تیز شیشه مجلس از همان ابتدا به خشکی امدن گردن طالع دوازدهم راحتی خواهد گرفت. کمترین دلیل نمایندگان جدید در برخورد با روحانی، امتداد سیاست های سه سال اخیر این جریان و کلکسیون رسانه ها و نهادهای خارج از دولت، مبنی برانداختن جنین همگی مشکلات و ناکامی های کشور به خشکی امدن سر نصیب و قسمت است. کانون یازدهمی ها از همان ابتدای تشکیل مجلس، آتش حملات را بسیار سنگین تر از گذشته بر سر فقیه و وزرایش خواهند ریخت. کمترین نفوذ این استراتژی، ایجاد یک وجهه بشریت برای خودشان و بسط هرچه بیشتر یک باور است.

اینکه مسبب همه ناکامی ها و رویه ناپسند اقتصادی، از تورم پژمرده تا بی کاری و فساد، فقیه و نوبت اوست و حالا تندروها می خواهند بوسیله آن فرجام دهند. فایده سوم این استراتژی آن است که بوسیله انسان تلقین می کند مجلس دهم با ریاست علی لاریجانی و محضر فراکسیون امید، به جای وجود داشتن در کنار مردم، داخل بر شیخ ایستاده و در عوض آنکه به فکر مصالح و منافع مردم بوسیله اختصاص قشر کوفته باشد، بوسیله خیال منافع خودشان بوده و فراهم نشده داخل مقابل دولت، تاثیر اکید مدال دهد.

ولی مجلس یازدهم داخل راستای تحقق خواسته های اقشار فقیر و زحمتکش، بنای هیچ گونه کاهلی و کنارآمدن با دولت شیخ نداشته و تقلا می کند نوبت را وادار کند تا نه کالبد ها محاکمه هایش بلکه بسیاری از مدیرانش از عموم بسیاری از وزرا، استانداران، مدیران بزرگ شرکت های بزرگ دولتی، رؤسای بانک ها، سازمان برنامه وبودجه و... را دگرگونی دهد و به جای آنان، مدیران جوان، برنگ خون و پاکدست را که درد مردم دارند، پیاده شدن سر کار آورد.

اینکه مجلس یازدهم تنگ کردن علیه روحانی را تا چه مرحله به پیش خواهد برد، پدیدار نیست، اما آنچه مسلم است تمام تلاششان را بوسیله کار خواهند گرفت تا با معاون صداوسیما و تریبون های دیگر، این روش وانمود کنند که این حلقه می خواهد انصاف محرومان را از بخت فقیه بستاند. یقینا دولت دوازدهم، روزگار محظور با مجلس یازدهم پیش رو خواهد داشت. آن ماه عسلی که با لاریجانی و مجلس دهم داشتند، به سرعت بوسیله سرانجام خواهد رسید و همان نحو که گفته شد، فداکار چهره های متمایز این جریان درون مجلسیازدهم هرچه بیشتر بر طبل احقاق حقوق مردم از دولت روحانی خواهند کوبید. مثل کار کننده که مجلس هفتم با نصیب و قسمت اصلاحات و سیدمحمد خاتمی کرد و حالا مشخص شده فقط یک طرح تثبیت نرخ های اصولگرایان آن گرداگرد و متوقف کردن روند حساب دان افزایش ارج بنزین، چه بر سر مردم درون این سال ها آورده است.

اینکه مجلس یازدهمی ها تا پای استیضاح رئیس جمهور پیش بروند، معلوم حلق. پرت به رویت می رسد که این اتفاق، اجماعی داخل بخش های دیگر کسب یواش. البته کمتر نیستند چهره هایی که با دامن ضیق قراردادن مهتر جمهور و اینکه بار همگی ناکامی های اقتصادی از جمله آثار بایکوت ها بر سر روحانی ریخته شود، مخالفتی نداشته و از آن استقبال بی آرامی می کنند. اما اینکه خواهان برکناری او شوند، علنی تراشیدن که آیا به مصلحت بدانند یا خیر. کمال مطلوب بعدی نمایندگان مجلس یازدهم، برجام خواهد بود. تندروها درون لگن با برجام غصه چیزی کم نخواهند گذاشت.

دولت را تحت تنگ کردن می گذارند که ایران را از برجام خارج کند. بازهم مانند مسئله برکناری روحانی، اینکه آیا نظام با خروج کامل ایران از برجام و ان اثر تی اتفاق خواهد کرد یا نه، چندان علنی نیست و بعید بوسیله نظر می رسد.

جبهه سوم مجلس به سمت حمایت عریض از سایر مایه ها در مبارزه با مجادله باز خواهد شد. در اینجا اندوه فدایی چهره های مجتمع یازدهم، عنوان خواهند کرد که وسیله قضائی باید تعارف را پیاده شدن گذاشته و با مسئولان و دست اندرکاران نوبت شیخ که تو جریان مفاسد اقتصادی دستی داشته اند، قاطعانه برخورد کند.

همگی این ها که گفته شد، تا چند ماه اول مجتمع یازدهم و ای بسا تا یک سال مطلع آن، ممکن است رأی دهندگان طرفدار آنان را مجاب نرم که این اطراف از پارلمان، درصدد دگرگونی مهم و خانه تکانی گشاد در مدیریت اجرای کشور برآمده و می خواهد شرایط اقتصادی کشور را سامان داده و بالاخص، وضعیت اقشار و لایه های محروم را بهبود ببخشد.

اما هیجانات تبلیغاتی و نطق های داغ، سپس از چند ماه بوسیله تدریج فروکش خواهد کرد. مجلس یازدهم با اقتصادی روبه روست که نیمی از درآمدهای بودجه سال آینده آن، رسما جستجوگر نخواهد شد و سال ۹۸ را با نمو اقتصادی منفی ۹ درصد، تورم بالای ۴۰ درصد و یکی از بالاترین نرخ های بی کاری پس ازآن از انقلاب بوسیله پایان رسانده است.

با شعارهای پرطمطراق و ریختن جنین همه تقصیرات پیاده شدن سر دیگران، تا مدتی می توان رأی دهندگان را امیدوار نگه داشت. ولی سئوال اساسی از مجلس یازدهم آن است که درون قبال سیاست خارجی که بایکوت ها را برای ایران رقم زده، با روحانی یا بدون روحانی، چه می خواهد بکند؟
  • ۹۸/۱۲/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی