باربری ارزان ایران

تکنیک جدیدی که برای تحول سلول های مهم انسانی به سلول های تولیدکننده ی انسولین عرضه شده است، درصورتی که نتایج آزمایش ها انجام شده روی موش ها، با موفقیت در آزمایش های انسانی همچنین تکرار شود، امیدبخش تداوی آینده دیابت است.

پژوهشگران وضع جدیدی را برای تبدیل سلول های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) بوسیله سلول های بتای پانکراس پیدا کرده اند. سلول های بتا، سلول های سازنده ی انسولین هستند. هنگامی که سلول های تولیدکننده ی انسولین به موش هایی که دچار دیابت حاد بودند، همراهی زده شد، بیماری آن ها به سرعت علاج شد. جفری میلمن، مهندس زیست پزشکی دانشگاه واشنگتن می گوید:این موش ها دچار دیابتی زیاد شدید و سطح قند خون بیش از ۵۰۰ میلی گرم به ازای دسی لیتر خون بودند؛ سطوحی که برای انسان می تواند کشنده باشد. وقتی ما سلول های تراوش کننده ی انسولین را به موش ها دادیم، خلال دو هفته سطح گلوکز خون آن ها به حالت معمولی بازگشت و بخاطر ماه ها نیز به همان رخ ماند.

سلول های مهم پرتوان، سلول های تمایزنیافته ای هستند که ظرفیت تبدیل شدن بوسیله انواع متنوع سلول های بدن را دارند. بهره برداری از این پتانسیل تو زمینه ی درمان دیابت، به این معنا است که پژوهشگران می توانند گونه هایی برای تبدیل سلول های بنیادی بوسیله سلول های تولیدکننده ی انسولین پیدا کنند که افراد دیابتی فاقد آن هستند و به آن ها دستیار کنند تا سطح قند خون خود را کنترل کرده و سالم بمانند.مقاله های مرتبط:تأثیر مثبت کاهش حد پیاده شدن بهبودی دیابت نوع۲جراحی چاقی خطر بیماری قلبی را داخل افراد مبتلا به دیابت نوع۲ کاهش می دهدتغییر عملکرد سلول های تولید کننده انسولین تو دیابت

دانشمندان سال ها است دراین مبنا درحال پژوهش هستند و همگام با افزایش دانش درزمینه ی فرایندهای تعاقب صحنه ی دستکاری سلول های بنیادی، موفقیت هایی را در مدل های جانوری گزارش کرده اند. آزمایشگاه میلمن نیز مبتلا این امر بوده است. آن ها تو سال ۲۰۱۶، روشی برای تولید سلول های ترشح کننده ی انسولین مشتق شده از بیماران مبتلا به دیابت نوع۱ نمایان کردند که در پاسخ بوسیله گلوکز واکنش مدال می دادند. آن ها چند سال بعد دریافتند که چگونه سطح نشت انسولین را در سلول های بتا پانکراس مشتق شده از سلول های بنیادی تقویت کنند. پژوهشگران در کار جدید خود با چالش جدیدی رو بوسیله رو بودند: کاهش بها سلول های ناخواسته که در فرایند تمایز سلول های عمده بوسیله سلول های هدف تولید می شود. میلمن می گوید:یکی از مشکلات شایع، زمانی که شما تکاپو در دگرگونی سلول بنیادی انسانی بوسیله سلول بتا تولیدکننده ی انسولین (یا یک نورون یا سلول قلب) دارید، این است که انواع دیگری از سلول ها را همچنین تولید می کنید. درمورد سلول های بتا، ما ممکن است گوناگون دیگر سلول های پانکراس خواه سلول های کبدی را نیز تولید کنیم.

پژوهشگران توضیح می دهند که این سلول های شیفته مضر نیستند، اما بخاطر اهدافی نظیر کنترل گلوکز عملکردی ندارند و این فقره موجب می شود تأثیر درمانی این رویه درمان محدود شود زیرا شما سلول های درمانی کمتری دارید. البته به نظر می رسد پژوهشگران طرز حلی برای این شاق پیدا کرده باشند و تکنیکی را ارائه داده اند که ممکن است بتواند تمایز هدفدار سلول ها را حفظ نرم.



پژوهشگران تو معاینه ی جدید دریافتند که فاکتورهای رونویسی که سلول ها را درجهت تغییر شدن به سلول های پانکراس سوق می دهد، با وضعیت اسکلت سلولی یک سلول مرتبط هستند. استخوان بندی سلولی یک ساختار حمایتی درون سلول است که مانند نوعی اسکلت عمل کرده و از لفافه های ریز الیاف پروتئینی مختلف تشکیل شده است. یکی از این پروتئین ها که اکتین صیت دارد، نقش مهمی داخل عملکرد سلول داشته و به نظر می رسد در تمایز سلولی نیز دخیل باشد. پژوهشگران در مقاله ی خود توضیح می دهند:ما دریافتیم که دستکاری تعاملات سلول-زیست ماده و حالت اسکلت سلولی باعث تبدیل زمان بندی بیان فاکتور رونویسی اندوکراین و توانایی پیش سازهای پانکراس بخاطر تمایز به سلول های بتای مشتق از سلول های بنیادی می شود.

به عبارت دیگر ما می توانیم با کنترل استخوان بندی سلولی اکتین، تولید سلول های تولید کننده ی انسولین را کارآمدتر کنیم و توانایی ایفا چنین کاری شناسایی خوبی بخاطر آینده ی تداوی های مبتنی پیاده شدن سلول های بنیادی است. میلمن تشریح می دهد:ما توانستیم سلول های بتای بیشتری بسازیم و آن سلول ها درموش عملکرد بهتری داشتند. تأثیر درمانی سلول ها داخل برخی از موش ها تا بیش از یک سال همچنان وجود داشت. حیوانات دسته کنترل که پیوند سلول های رادیکال دریافت نکرده بودند، درنهایت در اثر شدت دیابت از بین رفتند.

پژوهشگران می گویند همین دستکاری های استخوان بندی سلولی دارای پتانسیل کنترل بهتر تمایز دیگر گوناگون سلول ها ازجمله سلول های کبد، مری، معده و روده نیز است. اگر چنین باشد، این تکنیک می تواند درمان های مبتنی به خشکی امدن سلول های بنیادی را برای بیماری های دیگری بوسیله جز دیابت نیز بهبود بخشد.

البته طرز کنونی تاکنون تنها روی موش ها تک آزمایش صبر گرفته است و همان طور که پژوهشگران تأکید می کنند، هنوز راه درازی بخاطر تداوی انسان ها با این نوع درمان تجربی بود دارد. بااین حال، نتایج امیدوارکننده بوده و می تواند خال ی آغازی برای فرود امدن به این هدف باشد. پژوهشگران در مقاله ی خود چنین خراج گیری می کنند:درمجموع، مطالعه ی ما به خشکی امدن این مسئله تأکید می درنگ که دینامیک اسکلت سلولی با عوامل بیوشیمایی محلول، درجهت انتظام تقدیر سلول های اندودرم (داخل پوست) شرکت می بطی ء و فرصت های جدیدی بخاطر بهبود نتایج تمایز سلول ها مهیا می کند.

نتایج این استیناف در مجله ی Nature Biotechnology منتشر شده است.بیشتر بخوانید:اطلس سلولی انسان: نقشه سه بعدی از تمام سلول های موجود تو بدنکشف آنتی بیوتیک های قدرتمند به کمک هوش مصنوعیتولد مقدماتی خردسال خراج از تخمک منجمد مریض سرطانیهوش جعلی چگونه می تواند همگی گیری های بعد اینده را پیش از ابتدا متوقف کند؟کشتن انتخابی سلو ل های سرطان زا به کمک امواج فراصوت اختصاص
  • ۹۸/۱۲/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی